Innowacja- edukacja o starości dla młodzieży "GeroHero"

Co to za innowacja społeczna powstała w CEG?
Kompleksowy,autorski program edukacyjny dla uczniów szkoł ponadpodstawowych, opierający się na twórczym zeszycie ćwiczeń GeroHero!
Jako załączniki do prowadzonych zajęć prezentowane są również karty person GeroHero przedstawiające sylwetki osób pracujących z seniorami, także tych nie wprost kojarzonych z tego typu pracą, a nawet zaskakujących (np. sylwetka pielęgniarki geriatrycznej, ale także ogrodnik-hortiterapeuta pracujący w DPS, architekt miast przyszłości czy gerontomotoryk oscylujący pomiędzy ćwiczeniami ruchowymi, a sztuczkami kuglarskimi).
Program obejmuje również przygotowanie nauczycieli do dalszej pracy z uczniami w temacie przygotowania do starości.Pozwala w przyjemny sposób zastanowić się nad swoją rolą w starzejącym się społeczeństwie, umożliwia dostrzeżenie szans w tym zjawisku i pokazuje, jak można wykorzystać własne zasoby w poszukiwaniu satysfakcjonującej pracy.
CELE:
- PRZEŁAMYWANIE STEREOTYPÓW dotyczących osób starszych oraz zawodów mających związek z seniorami. Poszerzanie perspektywy, prezentacja starości od strony jej potencjału, a związanych z nią zawodów od strony możliwości samorealizacji, bazowania na własnej pasji, zainteresowaniach.
- Wskazanie na potencjał zjawiska starzenia się społeczeństwa w kontekście ZAWODÓW PRZYSZŁOŚCI – (zaznajomienie z pojęciem „srebrna gospodarka”- nowe zawody, nowe potrzeby do zaspokojenia, zapotrzebowanie na nowe kompetencje)
- BUDOWANIE POMOSTÓW pomiędzy generacjami, uwrażliwianie młodych na osoby starsze
Projekt ma także dodatkowy wymiar - obcowanie i refleksja nad tematyką gerontologii pozwala wzmocnić kompetencje, które przydadzą się na rynku pracy młodym ludziom, m.in. empatię, wczuwanie się w role, zdolności komunikacyjne, umiejętność korzystania z własnych zasobów, ciekawość świata, umiejętność dokonywania wyborów.
Dalekosiężny cel innowacji to większa ilość osób wybierających w przyszłości pracę z seniorem, co może pozytywnie wpłynąć na odciążenie domowych opiekunów osób starszych zależnych.
Praca z młodymi ludźmi poza ciekawie spędzonym czasem, poszerzeniem refleksji czy kompetencji daje odbiorcom podstawy do wsparcia starszych z najbliższego otoczenia, kształtuje w nich postawę “społecznych asystentów seniora” oraz uświadamia, jak spowolnić negatywne skutki starzenia się. W przyszłości może przełożyć się to na rozwój wielu sektorów srebrnej gospodarki i wyższą jakość życia seniorów.
ZOBACZCIE OPINIE ODBIORCÓW:
„Na początku byłem zaskoczony takim projektem, nie byłem pewien czy to dobry pomysł, a teraz uważam, że warto to wprowadzać. Nie ma takich treści w programie wychowawczym, a warto, żeby były, bo temat starości dotyczy każdego” -opinia nauczyciela
„Otworzyłam sobie głowę, zyskałam nowy punkt widzenia. Zostało to we mnie. Pamiętam to ćwiczenie z utrudnieniem sobie widzenia – coś było nałożone na okulary. Od teraz jak widzę ludzi starszych, którzy wolniej coś robią, to lepiej ich rozumiem i nawet jak się spieszę już się nie irytuję.” -opinia uczennicy.